Undervisningsmaterialer

Lydspor til mellemtrinnet

Fortælling og fortolkning

Beskrivelse

I dette forløb skal eleverne på IT-platformen LYDMASKINEN lave deres eget LYDSPOR til en bibelsk fortælling og ad den vej erfare, at musik er et sprog, der kan udtrykke stemninger og følelser på en anden måde end det talte sprog.

Eleverne skal - uden ord - understøtte både fortællingens handling, stemning og tematik ved hjælp af orgelmusik og reallyde. Denne proces åbner og inspirerer til nye forståelser af fortællingerne.

Den tilmeldte lærer modtager et undervisningsmateriale, hvori der er oplæg til at arbejde med 5 bibelfortællinger bl.a. PåskeberetningenDen fortabte søn og Syndefaldet. 

Men i princippet kan man vælge at lave et lydspor til en hvilken som helst fortælling, og på den måde arbejde med at udtrykke stemninger, fortolke og samtale om eksistens og livsvilkår.  

Forløbet har desuden en solid musikfaglighed inden for kompetenceområdet musikalsk skaben og musikforståelse, hvor eleverne bliver bekendt med den klassiske musiktradition gennem orglets brug i kirken.

LYDSPOR til mellemtrin er en videreudvikling af indskolingsprojektet LYDSPOR, der fik 2. prisen i Undervisningsministeriets Undervisningsmiddelpris 2016.

Fag

Kristendomskundskab og musik

Nogle af forløbets aktiviteter er rent kristendomsfaglige, og andre rent musikfaglige. Men flere af aktiviteterne - som arbejdet med filmen, mødet med orgelmusikken og arbejdet med at lave en lydfortælling på LYDMASKINEN - er relevante for begge fag.

Dansk vil også kunne inddrages. Fx arbejdes der med, hvordan en historie analyseres og fortolkes ud fra berettermodellen.

Hvem

4.-6. Klasse

Læringsmål

  • Eleven skal have viden om orglets funktion, og om hvordan orglet anvendes i folkekirken til forskellige begivenheder og ritualer.
  • Eleven skal kende til og kunne udtrykke sig om, hvordan lyd og musik kan udtrykke stemninger og følelser på en anden måde end det talte sprog.
  • Eleven skal kunne udtrykke sig om menneskelige livssituationer, grundstemninger og grundlæggende tilværelsesspørgsmål og kunne tale med om, hvordan disse udtrykkes i 5 bibelske fortællinger.
  • Eleven skal kunne lave en handlingskurve både til en bibelsk fortælling og til et klassisk musikstykke.
  • Eleven skal kunne udarbejde et storyboard, der omsætter en fortælling til lyd og musik.
  • Eleven skal ud fra et storyboard kunne gengive en fortælling uden ord, men udelukkende ved at kombinere musik og reallyde.
  • Eleven skal kende den 3-delte liv-død-ny begyndelse struktur, som alle fortællingerne i dette forløb følger.
  • Eleven kan lytte opmærksomt til musik fra forskellige genrer.
  • Eleven kan analysere musikkens funktion og virkning.

Hvor mange

Hele klassen

Varighed

4-12 lektioner. Kan tilpasses

Kontaktinfo

 Malene Samsø Nielsen mnnl@sonderborg.dk, tlf. 21631962

Links og downloads

Se mere og find materialer på hjemmesiden her


Tilmeld dig her


14.10.2016 kl. 00:00 Pladser: 982

Se allerede tilmeldte

Skole Kontaktperson
Humlehøj-Skolen Anne B Johannsen

Vil du vide mere

Kontaktpersoner

Jyllandsgade 36
6400 Sønderborg
Tlf. +45 2790 4539

> Skriv til os